Skip to Content
VRT-toren kleurt geel voor Eddy Merckx en de Ronde van Frankrijk

VRT-toren kleurt geel voor Eddy Merckx en de Ronde van Frankrijk

De iconische VRT-toren is sinds deze week in een geel jasje gehuld. Dat heeft alles te maken met de komst van de Ronde van Frankrijk naar Brussel. Om de vijftigste verjaardag van de eerste Tour-overwinning van Eddy Merckx te vieren start de wereldberoemde wielerronde op zaterdag 6 juli in en rond Brussel. Zondag 7 juli volgt een ploegentijdrit waardoor de wielerteams zelfs onder de VRT-toren voorbij flitsen. Om deze start, ‘le grand départ’, te vieren heeft Brussel opgeroepen om Brussel zo veel mogelijk geel te kleuren, dat is immers de kleur van de leiderstrui van de Ronde van Frankrijk.


De VRT sloeg met de RTBf de handen in elkaar om op gepaste wijze de Tour en volksheld Eddy Merckx te vieren. Niemand, ook de miljoenen tv-kijkers wereldwijd, zullen er naast kunnen kijken: de ‘schotel’ bovenop de toren is voor de volledige 360 graden omhuld met een geel spandoek. Op de sokkel zal vanaf dinsdag 2 juli een portret van Eddy Merckx prijken. Hieronder een paar opmerkelijke cijfers over dit huzarenstuk, dat werd gerealiseerd door een team van internationaal opgeleide alpinisten.

Het spandoek:

  • bevindt zich op een hoogte van 87 meter
  • bestrijkt een oppervlakte van ruim 445 m² (106 op 4,2 m) en weegt ongeveer 210 kg
  • kan weerstaan aan windstoten tot 180 kilometer per uur

De VRT-toren is een zeer herkenbare landmark aan de Brusselse horizon. Door de digitalisering en de goedkopere satellietverbindingen zijn de antennes op de toren grotendeels buiten gebruik. Toch heeft de toren nog steeds een paar actieve functies. Wil je meer weten over de geschiedenis van dit opmerkelijk bouwwerk, kijk dan hier.

Meer over de VRT-programmering rond de Tour vind je hier.

 

 

Over Sporza

Sporza is het aanbodsmerk voor sport van de VRT. Sporza brengt op een onpartijdige, onafhankelijke en betrouwbare manier sportnieuws, -verslaggeving en –duiding, zowel voor  gedreven sportfans als voor gelegenheidsliefhebbers. Sporza zet ook in op sportbeleving. Het maakt van populaire sporten sociale gebeurtenissen en helpt het publiek minder populaire sporten te ontdekken en waarderen. Sporza verzorgt een gedifferentieerd en multimediaal sportaanbod via de kanalen van de andere aanbodsmerken van de VRT, zijn eigen mediaplatformen en sociale media.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Sporza
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos