Kijkcijferrecord voor bekerfinale Club Brugge - Anderlecht : gemiddeld 1.342.000 kijkers, piek van 1.702.000

Hoogste cijfer voor clubwedstrijd sinds begin van de huidige metingen

De spannende bekerfinale tussen Club Brugge en Anderlecht heeft gisteren voor een kijkcijferrecord gezorgd. De wedstrijd zelf werd in Sporza op Canvas door gemiddeld 1.342.000 Vlamingen bekeken, goed voor een marktaandeel van 54,1%. Dat is de hoogste score voor een wedstrijd tussen clubploegen – nationaal en internationaal - sinds het begin van de huidige metingen in 1997.  Alleen een aantal topwedstrijden van de nationale ploeg in internationale tornooien doen het nog beter.

De piek van de Bekerfinale werd genoteerd net voor het einde van de wedstrijd om 20.24 u. : toen waren er liefst 1.702.000 kijkers. De hele uitzending, inclusief de omkadering, was goed voor een gemiddelde van 795.000 kijkers en 38,4% marktaandeel.

 

Klassieker

De cijfers bewijzen andermaal dat voetbalwedstijden van ‘nationaal belang’ op massale belangstelling van het brede publiek kunnen rekenen. Er was de voorbije weken dan ook heel wat te doen rond deze ‘klassieke’ topaffiche tussen twee van de grootste en meest succesvolle Belgische ploegen. Het was al meer dan 20 jaar geleden dat Anderlecht en Club Brugge tegen elkaar uitkwamen in de finale van de Beker van België. De spankracht werd ook nog vergroot door het feit dat beide clubs ook in de nationale competitie aan de kop van het klassement staan. Bovendien was de cupfinale tot het einde toe heel spannend. Dat alles zorgde voor dit uitzonderlijk hoge kijkcijfer.

 

Online

Ook online was het gisteren een topsportdag, met 482.616 bezoekers op Sporza.be. Dat is het hoogste aantal sinds het WK.  In totaal waren er gisteren 435.703 clipstarts, tegenover ongeveer 147.000 op een gemiddelde dag dit voorjaar. De bekerfinale werd door 27.277 mensen in streaming bekeken.

Ook op sociale media deed Sporza het gisteren goed. Sporza haalde gisteren 29.976 mentions via Facebook (tegenover ongeveer 15.000 op een gemiddelde weekenddag dit voorjaar).

 

Bronnen: CIM Audimetrie, Comscore

Stijn Ombelets

Woordvoerder VRT, VRT

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Sporza

Sporza is het aanbodsmerk voor sport van de VRT. Sporza brengt op een onpartijdige, onafhankelijke en betrouwbare manier sportnieuws, -verslaggeving en –duiding, zowel voor  gedreven sportfans als voor gelegenheidsliefhebbers. Sporza zet ook in op sportbeleving. Het maakt van populaire sporten sociale gebeurtenissen en helpt het publiek minder populaire sporten te ontdekken en waarderen. Sporza verzorgt een gedifferentieerd en multimediaal sportaanbod via de kanalen van de andere aanbodsmerken van de VRT, zijn eigen mediaplatformen en sociale media.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
anne.stroobants@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
 02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met

Auguste Reyerslaan 52 1043 Brussel

www.sporza.be