'De Koning van Barcelona', de legendarische vlucht in de duivensport

Sporza op zondag: op 13 november om 13.30 uur op Eén

Sporza - header algemeen klein.jpg

Er zijn momenten die de sport overstijgen. Momenten waar iedereen al van gehoord heeft. Ook wie de sport niet volgt. Of het nu gaat om de Super Bowl, de 24 uren van Le Mans, het Six Nations toernooi, de Dodentocht of de Ryder Cup golf. Het zijn allemaal gekende begrippen. Unieke momenten die slechts één keer per jaar plaatsvinden.

Hetzelfde geldt voor de vlucht van Barcelona. De vlucht der vluchten. Geen wedstrijd die de duivensport zoveel uitstraling, bekendheid en weerklank geeft als de legendarische vlucht van Barcelona. Een vlucht met een lange geschiedenis.

Op 22 juli 1906 worden in Barcelona voor het eerst duiven gelost. Ze zijn met 1160. 116 jaar later is de vlucht uitgegroeid tot dé wedstrijd van het jaar. De klassieker van de zware fond, de Parijs-Roubaix van de duivensport.

Op 8 juli 2022 worden in Barcelona 16897 duiven gelost. Op het thuisfront wachten ruim 16.000 duivenmelkers in spanning het verloop af.

De documentaire begint bij de laatste rechte lijn, een maand voor de aanvang van de vlucht. We volgen drie verschillende duivenmelkers: Ivan Delrue uit Bovekerke (West-Vlaanderen), Marc De Cock uit Temse (Oost-Vlaanderen) en Rudi Oliviers uit Kumtich, (Vlaams-Brabant).

De melkers geraken helemaal in Barcelona-modus. Allemaal met één doel: zo snel mogelijk een duif terug richting hok in Frankrijk, Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Luxemburg of zelfs Polen krijgen. En die duiven, dat zijn de 'zware kleppers', de Merckxen, Museeuwen en Boonens van het kot.

Anne Stroobants

Communicatieverantwoordelijke Sporza

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Sporza

Sporza is het aanbodsmerk voor sport van de VRT. Sporza brengt op een onpartijdige, onafhankelijke en betrouwbare manier sportnieuws, -verslaggeving en –duiding, zowel voor  gedreven sportfans als voor gelegenheidsliefhebbers. Sporza zet ook in op sportbeleving. Het maakt van populaire sporten sociale gebeurtenissen en helpt het publiek minder populaire sporten te ontdekken en waarderen. Sporza verzorgt een gedifferentieerd en multimediaal sportaanbod via de kanalen van de andere aanbodsmerken van de VRT, zijn eigen mediaplatformen en sociale media.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Anne Stroobants
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Contact

Auguste Reyerslaan 52 1043 Brussel

www.sporza.be